Csörsz Rumen István (1974)

ének, lant, koboz, barokk gitár, mandora, gitár, tambura, ud, kanun, tekerőlant, fidula, cimbalom, kontra, furulyák, duda, görbekürtök, zergekürtök, töröksíp

Az együttes alapító tagja és művészeti vezetője. Zeneiskolai csellótanulmányok után elvégezte az Óbudai Népzenei Iskola duda és koboz tanszakát Lányi György és Kobzos Kiss Tamás tanítványaként. Részt vett Czidra László keszthelyi reneszánsz kurzusain, s magánúton több más hangszeren is megtanult.

Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlógimnáziumában érettségizett. Egyetemi diplomáját az ELTE BTK magyar szakán szerezte 1997-ben; PhD-disszertációját 2004-ben védte meg (Az ungaresca-forma irodalmi és zenei háttere). 2000–2001-ben furulyát tanított a XI. kerületi Weiner Leó Zeneiskolában. 2001 óta az MTA Irodalomtudományi Intézetének XVIII. századi Osztályán dolgozik. Kutatási területe: a régi magyar énekelt költészet, a XVIII–XIX. századi közköltészet variálódása, a közép-európai metrikai és dallamrendszerek. Számos könyv és cikk szerzője, illetve társszerzője. 1997 óta a Musica Historica Kulturális Egyesület elnöke.

A Musica Historicán kívül a Carmina Danubiana és a Falkafolk együttes tagja, az Etnofon Zenei Társulás közreműködője, alapító tagja volt a Csobán és Zabula együtteseknek. Önállóan és más szólistákkal (Kobzos Kiss Tamás, Claude Flagel, Petrőczi Éva, Bodza Klára, Sebestyén Márta, Szabó András) közös műsorokban és CD-ken is fellép, rendhagyó irodalomórákat és múzeumi programokat tart. Színpadi zenét írt a Hófehérke története, a Bonifác, a figurász, a Regö rejtem, a Macskahercegnő és a Moby Dick c. bábelőadásokhoz (rend. Rumi László). Több tv-film és kiállítás (többek közt a füzéri várrekonstrukció) zenei szerkesztője.

A zenekari munkán (feldolgozás, hangszerelés, műsorszerkesztés) túl az együttes CD-inek kiadója. Sepsiszentgyörgyön (2008) és Csíkszeredában (2008–) régizene-elméleti és -történeti előadásokat, illetve kamarazenei kurzusokat tart. Kutatásaiért és együttesvezetői munkájáért 2003-ban elnyerte a Magyar Régizenei Társaság díját, a Tinódi-lantot, 2009-ben pedig a Balassi-emlékérmet. Kutatásaiért 2007-ben Akadémiai Ifjúsági Díjat, 2012-ben Bolyai-plakettet kapott, 2014-ben Kiss József-díjjal, 2015-ben Martinkó András-díjjal jutalmazták.

Kasza Roland (1975)

xilofon, ütőhangszerek, csembaló, orgona, zongora

Celldömölkön született. Zeneiskolai ütős és zongoratanulmányok után a Szombathelyi Művészeti Szakközépiskola és Gimnáziumban Szűcs László és Szarvas Magdolna növendékeként érettségizett, ütőhangszeres tanszakon. Kamaraművészi és zenetanári diplomáját a győri Széchenyi István Főiskola Művészeti Fakultásán szerezte 1999-ben, Váray László műhelyében. 2003–2004-ben a Brüsszeli Zeneakadémia (Conservatoire Royale de Bruxelles) hallgatója volt.

1997 óta vezeti a XI. kerületi Weiner Leó Zeneiskola alapfokú ütős tanszakát. A szakközépiskolai képzésben szintén részt vesz, 1999 óta pedig a Bethlen Gábor Gimnáziumban is ütőhangszeres csoportot szervezett. Pedagógiai munkásságát számtalan hazai és külföldi növendékhangverseny, tv- és rádiófelvétel bizonyítja. Az Országos Széchényi Könyvtár Kamarakórusával közösen mutatták be az afrikai népzenei motívumokra épülő, Missa Luba c. misekompozíciót. 2011 óta Csíkszeredában, a Régizene Nyári Akadémia keretében ütőhangszeres kamarazenei kurzust vezet Sudár Balázzsal közösen.

2000 óta tagja a török klasszikus zenét játszó Canlar együttesnek, de több más formációval (pl. Zabula, Péterfy Bori and Love Band, Kistehén Tánczenekar), továbbá szimfonikus zenekarokban és templomi orgonistaként is muzsikált már.

A Musica Historica munkájában 1995 óta vesz részt.

Kovács Attila (1982)

ének, lant, arciliuto, koboz, tenor viola da gamba, psalterium, furulyák, harántfuvola, töröksíp, görbekürt, zergekürt, klarinét

Miskolcon született. Zenei tanulmányait a Fazekas Utcai Általános Iskola és Zeneiskolában kezdte zongorán, majd klarinéton. A miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola klarinét szakán 2001-ben érettségizett (Novák András). A Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Intézetében 2005-ben szolfézs-zeneelmélet és karvezetés szakos diplomát szerzett, majd 2006–2009 között elvégezte a furulya szakot, majd a furulyatanári MA-t is (Széplaki Zoltán). 2010 óta magánúton lantozni tanul (Kónya István).

2006-tól az Egressy Béni – Erkel Ferenc Zeneiskolában tanít szolfézst és furulyát. Sok tanítványa ért el kimagasló eredményt regionális és országos versenyeken. Éveken át vett részt a szőlősardói furulyás kamarazenei tábor munkájában.

2002-től a miskolci Cardinal Mindszenty Kórus tagja (karnagy: Gergely Péter Pál). Több száz koncerten énekelt, a reneszánsz repertoár mellett romantikus oratóriumokban és operákban is (Kovács János, Medveczky Ádám és Kovács László vezényletével). Közreműködött a budapesti Ars Longa Kamarakórus munkájában is (Dinyés Soma). Több mesterkurzuson vett részt (Hansruedi Kämpfen; Gárdonyi Zsolt; Kiszty Nóra; Dinyés Soma; Széplaki Zoltán, Kónya István, Bali János).

A Musica Historica együttessel furulya szakosként, tanára révén ismerkedett meg. Több miskolci egyetemi hallgatóval együtt közreműködött a Reneszánsz táncok (2010) című CD-n. 2011 óta az együttes aktív tagja.

Palócz Réka (1972)

ének, furulyák, hárfa

A Musica Historica szoprán szólistája zeneiskolai és zenei általános iskolai tanulmányai mellett régóta foglalkozik kórusénekléssel. Az ELTE Bartók Béla Énekkarában több szólisztikus szerepet is kapott, emellett számtalan hazai és külföldi fellépésen működött közre. A kórus hangképzőtanáraként, valamint zenei táborok szakmai vezetőségében bizonyította kiváló pedagógiai érzékét.

Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlógimnáziumában tett érettségi után az ELTE TTK matematika–ábrázoló geometria szakának hallgatója volt, ahol 1996-ban diplomázott. Közben felvételt nyert a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába, ahol elvégezte Németh Zsuzsa magánének tanszakát. Ezt követően a győri Széchenyi István Főiskola Művészeti Fakultásán, Németh Judit műhelyében szerzett diplomát 2001-ben. Rendszeres résztvevője volt Hamari Júlia, Anna Reynolds és Adorján Ilona kurzusainak is. A székesfehérvári Hermann László Zeneművészeti Szakközépiskola igazgatóhelyettese és magánének-tanára; 2010–2011-ben megbízott igazgató, 2016-tól igazgató. Három éve a budapesti Zeneakadémia Népzenei Tanszakának óraadó tanára. Több önálló estet tartott hazánkon kívül Németországban is. Sepsiszentgyörgyön (2008) és Csíkszeredában (2008–2009, 2013–) énekkurzust tart a Régizenei Nyári Egyetem keretében.

A Musica Historica Együttes alkotóközösségének 1994 óta tagja.

Pribay Valéria (1984)

cselló

Pribay Valéria 5 évesen kezdte csellótanulmányait Budapesten, 18 évesen döntött a zenei pálya mellett. Végigjárván a lépcsőfokokat, Győrben szerzett cselló- és zeneelmélet-tanári, illetve karvezetői okleveleket. A konzervatórium évei alatt, 2004-ben alakult a Szűkített Kvartett elődje, amely az azt követő években két lemezt készített (Ennyi, Sűrű), valamint a Duna Táncműhely művészeti vezetőjével együttműködve három táncelőadás zenéjét szerezte (Himnusz, Magyar graffiti, A csend szigetei). A népzenei vonzalom sodorta az évek során a Hetedhét és a Forgó zenekarokba (ez utóbbinak eredménye a Forgó című lemez), az improvizáció vágya az Art Kalahari és a Freedom Café együttesekbe, amellyel Európa-szerte koncertezett.

A komolyzenei vonalat a Halastó Kulturális Egyesület különböző együtteseinek (Halastó, Csíkszerda) előadásai képviselik. Ezek között található gyermekopera (Jonathan Dove: Az elvarázsolt disznó) és számos barokk oratórium is (Carissimi: Jephte, Carissimi: Jónás, Schütz: Karácsonyi oratórium). Sokoldalú zenészként így játszhatott egy színpadon többek közt Dresch Mihállyal, Ágoston Bélával, Lantos Zoltánnal, Alexander Balanescuval, Pleszkán Frigyessel, Palya Beával, Takáts Eszterrel, Cziránku Sándorral, Medveczky Ádámmal, a Cinematic Orchestrával, illetve közreműködött a Collegium Musicum Jaurinense, Takáts Eszter, Farkas Zoltán, Pusztai Júlia és a Magyar Császári Pillanatművek lemezein is.

2015-ben Kardos Dániel gitáros szerzői produkciójához, a Kardos String Theory trióhoz csatlakozott Szabó Árpád hegedűssel együtt, valamint örömmel mondott igent a Musica Historica felkérésére is.

Széplaki Zoltán (1972)

ének, furulyák, reneszánsz és barokk fuvola, görbekürtök, zergekürt, töröksíp

Zenei tanulmányait zongora, fuvola és furulya tanszakon kezdte Budapesten, a Dohnányi Ernő Zeneiskolában. A Szent László Gimnáziumban érettségizett, ezt követően az ELTE TTK kémia–fizika, majd vegyész szakán tanult. Ebben az időszakban Czidra László tanítványa volt. Furulyaművészi diplomáját 1999-ben a Szegedi Konzervatórium Régizene Tanszakán szerezte, Lőrincz László növendékeként, barokk fuvola magiszteri diplomáját pedig 2012-ben a budapesti Zeneakadémián, Balogh Vera és Kertész Ildikó osztályában. Több nemzetközi kurzuson részt vett Anneke Boeke, Peter Holtslag és Walther von Hauve irányításával.

1997–1998-ban a XI. kerületi Weiner Leó Zeneiskola tanára volt. 1998 óta tanít a miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Intézet, valamint ugyanott a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola blockflöte tanszakán. Vendégtanárként évekig részt a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karának munkájában is. Rendszeres szaktanácsadója és zsűritagja a Czidra László Országos Furulyaversenynek és regionális találkozóknak, valamint a kolozsvári régizenei verseny zsűrijének. Tanári továbbképzéseket tart, Sepsiszentgyörgyön (2008), Agárdon (2008–2009) és Csíkszeredában (2008–) mesterkurzusokat vezet. 2016-ban védte meg DLA-disszertációját Stilizált táncok vizsgálata Johann Christian Schickhardt életművében címmel.

1995 óta tagja, majd vezetője volt a Massaino Consortnak, alapító tagja a Miskolci Régizene Együttesnek, de szólistaként és alkalmi formációk tagjaként szintén koncertezik itthon és külföldön egyaránt. 2008-ban közreműködött Nicolas Chédeville Les Deffis… című művének első közlésén (Hungaroton Classic).

A zene mellett versenysporttal is foglalkozik, a magyar íjászválogatott többszörös tagja, országos csúcstartó. Eddigi legmagasabb eredménye az 1992-ben elért Magyar Bajnok cím. 1996-ban edzői minősítést szerzett a Testnevelési Egyetemen.

A Musica Historica Együttesben 1990 óta muzsikál.

Tövisházi Zsófia (1978)

hegedű, fidula, rebek

Hegedűtanulmányait jelenlegi munkahelyén, a Szabolcsi Bence Zeneiskolában kezdte. Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlógimnázium ének–angol fakultációján érettségizett. Hegedűtanári diplomáját 2000-ben, a győri Széchenyi István Főiskola Művészeti Fakultásán szerezte, Tripolszky Teréz növendékeként. Régizenei tanulmányait 2000–2002 között a Görlitzben működő Akademie für Alte Musik Oberlausitz barokk hegedű szakán, Simon Standage szakmai irányításával végezte. Ugyanitt az Ulrike Engelke vezetésével működő IBOG nemzetközi barokk kamarazenekar tagjaként több koncerten és lemezfelvételen játszott. Számos további hazai kurzuson foglalkozott barokk és modern hegedűjátékkal Emilio Moreno, Simon Standage, Marinette Troost, Ágoston András és Varga Tibor hallgatójaként. 2002–2006 között Jánosi András népi hegedű tanszakán tanult az Óbudai Népzenei Iskolában.

2001 óta a budapesti Szabolcsi Bence Zeneiskola hegedűtanára. Itt a Színes Húrok pedagógiai továbbképzések rendszeres hallgatója, amelyet Szilvay Géza és Csaba tartanak kétévente. 2008-ban részt vett a Helsinki Colourstrings Forumon.

A Musica Historica Együttesnek 1997 óta tagja.

Régi tagok

Dimén Csaba (1979)

ének, tenor viola da gamba, nagybőgő

Zenei tanulmányait Csíkszeredában kezdte trombita, majd nagybőgő szakon. Ugyanitt, a Nagy István Művészeti Líceumban érettségizett 1998-ban, Köllő Ferenc növendékeként. Előadóművészi és tanári diplomáját a brassói Transilvania Egyetem zenei fakultásán szerezte 2003-ban, Ioan Neagoe tanítványaként. 2001–2003 között a Marosvásárhelyi Filharmónia nagybőgőse, majd 2003 őszétől a drezdai Hochschule für Musik Carl Maria von Weber posztgraduális képzésén vesz részt, ahol 2004 novemberében elnyerte a legjobb külföldi diáknak járó ösztöndíjat. 2004 őszétől a Dresdner Philharmonieben is muzsikál.

1997 óta gambázik, konzulensei: Chereji Szilárd, Bartha Anna és Ilse L. Herbert.

Több régizenei együttes (Codex, Chantarelle) és kamarazenekar (Csíki Kamarazenekar, Sinfonietta Dresden) tagja. Jelenleg a Konstanzi Filharmónia nagybőgőse, emellett régizenei kamaraegyüttesben is muzsikál.

A Musica Historica munkájában 2000 és 2004 között vett részt.

Farkas Zoltán (1974)

cselló, fidula, rebek, keman

Gyöngyösön született. Tanulmányait a gyöngyösi Pátzay János Zeneiskolában kezdte, majd a miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola cselló szakán folytatta. 1992-ben érettségizett és felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemre. Részt vett Onczay Csaba csellóművész mesterkurzusain. 1998-ban szerezte meg csellóművészi diplomáját. Ettől az évtől kezdve miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola tanára. Elhivatottsága és komoly szakmai felkészítő munkája révén számos versenyen értek el helyezést növendékei. Tanítványai közül sokan a diploma megszerzése után zenei pályán helyezkedtek el.

2000–2002-ig a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola csellótanára is volt. A tanítás mellett szívesen vett részt különböző zenekarok munkájában. 1997–2000-ig a Sándor Frigyes Kamarazenekarban játszott. Számos külföldi szereplést tudhat magáénak. Néhányszor belekóstolt a színházi életbe is: több színdarab háttérzenéjét játszotta.

2010-től 2014-ig volt aktív tagja a Musica Historica együttesnek.

Giso Grimm (1973)

viola da gambák, violone, nagybőgő

A németországi Uslarban született. Kisgyermekként, családi muzsikálások alkalmával ismerkedett a viola da gambával. Egyetemi diplomáját Göttingenben és Oldenburgban szerezte, fizikus szakon. Gambatanulmányait Ulrike Haase és Jenny Westman tanítványaként végezte. 2000-ben felvételt nyert a Brémai Zeneművészeti Főiskolára, ahol azóta is Hille Perl növendéke. Mindemellett számos mesterkurzuson vett részt Wieland Kuijken, Alison Crum, Sarah Cunningham és Hermann Hickethier vezetésével.

Feleségével, Vető Júliával duóban (Dialogue), valamint több más együttes tagjaként is muzsikál Európa számos országában (Fairie-round Consort of Viols, Fiori Musicali, Bremer Barock Consort). Fizikusként akusztikai kutatásokat végez, és komoly tapasztalatokra tett szert a régizenei hangfelvételek készítésében is.

A Musica Historica Együttes munkájában 2000 és 2004 között vett részt; a Dámák és banyák c. CD és egy színpadi kísérőzene hangmérnökeként is segítve munkánkat.

Juhász Viktor (1985)

cselló, fidula, ének, próza

Sátoraljaújhelyben született.Tanulmányait a helyi Jókai Mór Általános Iskolában, a Lavotta János Művészeti Iskolában,valamint a miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában végezte. Később a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatója volt. Csellótanárai: Fehérné Sulyok Éva, Farkas Zoltán és Kertész György. Részt vett Josef Podhoransky, Alexander Baillie, Varga Tamás, Nagy Róbert és Molnár Piroska mesterkurzusain.Tanulmányai során számos hazai és nemzetközi csellóversenyen szerepelt, de nemcsak szakmai vonalon tette próbára magát. Jelenleg a Győri Filharmonikus Zenekar szólamvezető csellistája.

A Musica Historica Együttes munkájában 2004 és 2009 között vett részt.

Sudár Balázs (1972)

ének, koboz, baglama, lafta, mandolin, ütőhangszerek

Zenei tanulmányait az Óbudai Népzenei Iskolában kezdte, Kobzos Kiss Tamás koboz tanszakán. Ugyanitt Erdal Şalıkoğlu isztambuli vendégtanár egy éves szaz-kurzusán is részt vett. Később, isztambuli kutatóutak alkalmával főként Yusuf Benli török mester magánóráit látogatta, ahol a török zeneelméletet és a szaz (bağlama) játékmódját tanulmányozta.

A Teleki Blanka Gimnáziumban érettségizett 1990-ben. Egyetemi diplomáját az ELTE Bölcsészkarán szerezte török–történelem szakon. 2003-ig ugyanitt, a Török Tanszékén dolgozott tanársegédként, egyidejűleg a doktori képzésben is részt vett. PhD-disszertációját 2004-ben védte meg A Palatics-kódex török versgyűjteményei és a hódoltsági művelődéstörténet címmel. 2003 őszétől az MTA Történettudományi Intézetének munkatársa. Kutatási területei: a török aşik-költészet, a klasszikus iszlám zeneelmélet, a hódoltsági területek művelődéstörténete, főként a bektasi dervisrend kultúraközvetítő szerepe, valamint a közép-ázsiai hangszerek története. Több könyv szerzője és társszerzője; számtalan tanulmánya és műfordítása jelent meg az utóbbi években. Tudományos munkásságáért 2006-ban elnyerte az Akadémiai Ifjúsági Díjat és a régi magyar irodalom kutatóinak legfontosabb szakmai elismerését, a Klaniczay-díjat.

1997-ben megalapította a Canlar Együttest, mely kifejezetten török klasszikus és népzenével foglalkozik. Alkalmi közreműködőként más formációkban is megfordult.

A Musica Historica munkájában 1990 és 2011 között vett részt aktív tagként. A muzsikáláson kívül az 1993-ban Szentbékkállán színre vitt Aucasin és Nicolete c., középkori francia vásári komédia rendezése, valamint több hangszer rekonstrukciója és elkészítése is az ő nevéhez fűződik.

Vető Júlia (1974)

viola da gambák, fidula, barokk cselló, keman

Zeneiskolai tanulmányait hegedű és cselló tanszakon kezdte. Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlógimnáziumában érettségizett angol–biológia fakultáción, majd 1997-ben jogi diplomát szerzett az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán. Viola da gambát először magánúton, főként Bartha Annától tanult. 1998–2003 között a Brémai Zeneművészeti Főiskolán Sarah Cunningham, majd Hille Perl növendéke volt, viola da gamba szakon. Részt vett többek között Jordi Savall, Wieland Kuijken és Sophie Watillon mesterkurzusain, valamint Alison Crum és Richard Campbell kamarazenei programjain.

Rendszeresen koncertezik férjével, Giso Grimm-mel duóban (Dialogue), valamint más együttesekkel (Bremer Barock Consort, Fairie-round Consort of Viols). Hangversenyeken kívül több CD-n is közreműködött. Az általa alapított Ventus Zephyrus trió elnyerte a berlini Régizene Fesztivál első díját, valamint rádiófelvételeket készített a Radio Bremennél. Európa számos országában szervezett turnékat brémai muzsikus kollégái számára, így 2001-ben Magyarországon is hallhattuk játékukat. Célja a reneszánsz és barokk gambamuzsika minél szélesebb körű megismertetése, részben saját kutatások nyomán.

A Musica Historica Együttes munkájában 1991 és 2004 között vett részt aktívan.